آیا شما یک visual thinker یا متفکر دیداری هستید؟
اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱
لذت بردن سریع یا سود بیشتر مسئله این است
اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱
اراده  چیست

  اراده چیست   

نویسنده:

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مترجم: تیم روان‌شناسی کاربردی  

تعداد کلمات : 792 کلمه  

ما تغییر بسیاری از رفتار‌های که با آنها  در کشمکش هستیم را وابسته به اراده خود می‌دانیم. متعادل غذا خوردن و پرخوری نکردن، کنترل داشتن در مصرف سیگار، مرتب ورزش کردن و حتی به تعویق نینداختن کارها و جلوگیری از اهمال کاری [۱]Procrastination.

واژه اراده از جمله واژه‌‌های رازآلودی است که از نظر بسیاری، کلید حل تمام گرفتاری های رفتاری ما است.

در مطالعه ای که انجمن روانشناسی امریکا در سال ۲۰۱۱ انجام داده بود ۲۱% از شرکت کنندگان مانع شماره ۱ در  تغییر در سبک زندگی خود را نقص در اراده دانستند و به همین دلیل، که آنها اراده خود را معیوب می­دیدند همیشه نسبت به انتخاب‌های خود احساس ناکامل بودن می‌کردند.

بسیار دیگری از شرکت کنندگان در نظر سنجی اعلام کردند که می‌توانند اراده خود را تقویت کنند اما این واقعیت مهمی است که اراده به خودی خود رشد نمی‌کند.

اما افراد چگونه با وسوسه [۲]Temptationها مواجه می‌شوند و از پس آن بر می‌آیند.

 متن حاضر درک ما تا اکنون از مفهموم اراده و خود کنترلی می‌باشد.

کمبود اراده تنها دلیل برای عدم دستیابی به خواسته های ما نیست. روی بومیستر[۳]Roy Baumeister پژوهشگر اراده و متخصص روانشناس در دانشگاه فلوریدا معتقد است که برای دستیابی به خواسته ها ۳ مولفه ضروری است :

  1. ساختن انگیزه و داشتن هدف،
  2.  بتوانیم رفتار خود را در جهت دستیابی به هدف کنترل کنیم
  3. قدرت اراده

تفاوتی در نوع هدف نیست چه هدف ما کاهش وزن و چه کاهش زمان وقت گذراندن در اینستاگرام باشد.

در اصل، اراده توانایی مقاومت در برابر وسوسه‌های کوتاه مدت برای دستیابی به اهداف بلند مدت است.

در پژوهشی که مارتین سلیگمن[۴]Martin Seligman و آنجلا داکورث[۵]Angela Duckworth در دانشگاه پنسیلوانیا[۶]University of Pennsylvania بر روی دانش آموزان کلاس هشتم داشتند، متوجه شدند که مولفه خود کنترلی [۷]Self-control و خود نظم دهی[۸]Self-discipline اولین مولفه پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان حتی بالاتر از هوشبهر[۹]IQ آنها بود. در این پژوهش از دانش آموزان خواسته شد تا انتخاب کنند که بعد از پایان تکلیف‌های خود ۱ دلار دریافت کنند و یا صبر کنند و در آخر هفته برای هر تکلیف ۲ دلار دریافت کنند. در انتهای پژوهش و در طی مطالعات طولی (مطالعاتی که در طی زمان نتایج آن در سال‌های بعد مورد مطالعه قرار می‌گیرد) مشخص شد که دانش آموزانی که دریافت ۲ دلار در آخر هفته را انتخاب کرده بودن افراد موفق‌تری در زمینه تحصیلی خود بودند.

همچنین دانش آموزانی که نمره خودانضباطی[۱۰]Self-discipline بالایی  به خود دادند بیشتر در یک شرایط رقابتی قرار می‌گرفتند و عموما نتایج بهتری را در مدرسه کسب کرده بودند و به این ترتیب پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که نمره بالا در خود نظم دهی پیش بینی کننده قوی تری از بهره هوشی برای موفقیت‌های آینده تحصیلی می‌باشد.

در پژوهش دیگری جون تانگنی[۱۱]June Tangney از دانشگاه جورج میسون[۱۲]George Mason University نشان دادن که دانشجویان کارشناسی که نمره بالاتری در خود نظم دهی داشتند اعتماد به نفس بالا همراه با روابط عاطفی مناسبی را داشتند و  میزان بسیار کمتری پرخوری و همچنین مصرف الکل را داشتند.

تری مووفیت[۱۳]Terrie Moffitt پژوهشگر دانشگاه دوک[۱۴]Duke University در پژوهشی طولی بر روی یک گروه ۱۰۰۰ نفری از بدو تولد تا ۳۲ سالگی در نیوزیلند نشان داد، افرادی که در دوران کودکی از خود کنترلی بالایی برخوردار بودند (همانطور که توسط معلمان ، والدین و خود فرزندان گزارش شده بود) در بزرگسالی با سلامت جسمی و روانی بیشتر ، مشکلات سوء مصرف مواد و محکومیت های جنایی کمتر و در رفتارهای مالی خود درایت بیشتری داشتند و از امنیت مالی بالاتری برخوردار بودند. (برای خواندن تقویت خود کنترل گری اینجا را کلکیک کنید)

تعریف اراده چیست؟

  • اراده به توانایی برای به تاخیر انداختن احساس رضایت، مقاومت در برابر وسوسه‌ها برای کسب لذت‌های کوتاه مدت در مقابل دستیابی به اهداف بلند مدت تعریف می‌شود.
  • همچنین توانایی در نپرداختن به افکار ناخواسته.
  • توانایی استفاده رفتاری و آگاهانه از  یک سیستم شناختی خنک کننده[۱۵]“cool” cognitive system به جای  یک سیستم هیجانی داغ[۱۶]“hot” emotional system . (هنگامی که نیاز و یا درخواستی برای ما بوجود می‌آید سیستم عصبی ما دچار برانگیختگی برای دستیابی به ارضای خواسته می‌شود و این حالت تجربه ای هیجانی برانگیختگی است که در این جمله آن را بعنوان سیستم  داغ هیجانی معرفی شده است و سیستم خنک کننده شناختی به معنی افکار و رفتارهایی است که از هیجان زدگی کم می کند و موجب می‌شود تا فرد با تحلیل سود و زیان بتواند منافع بلند مدت رفتار خود را در نظر بگیرد)
  • توانایی تنظیم آگاهانه خود به سمت هدفی که تعیین می‌شود.
  • باور به این موضوع که ظرفیت و منابع محدود هستند و استفاده نامناسب از ظرفیت‌ها و بی توجهی به خود باعث تهی شدن ظرفیت اراده می‌شود.

منبع: انجمن روانشناسی امریکا

https://www.apa.org/topics/personality/willpower

ترجمه حاضر کاملا وفادار به متن نبوده و برای فهم و مطالعه آسان و جهت انتقال راحت تر مفهوم در قسمت هایی تغییر داده شده است.



پی نوشت ها

پی نوشت ها
۱ Procrastination
۲ Temptation
۳ Roy Baumeister
۴ Martin Seligman
۵ Angela Duckworth
۶ University of Pennsylvania
۷ Self-control
۸, ۱۰ Self-discipline
۹ IQ
۱۱ June Tangney
۱۲ George Mason University
۱۳ Terrie Moffitt
۱۴ Duke University
۱۵ “cool” cognitive system
۱۶ “hot” emotional system
preloader