سید حسین مجتهدی

تخصص: روان‌درمانگر و روان‌کاو

 

آخرین مدرک تحصیلی:

دكترای تخصصی روان‌شناسی بالينی با گرایش‌های تخصصی بیماری‌های روان‌تنی و روان‌درمانی روان‌کاوانه، تحو‌‌لی.

 

دانشگاه محل تحصیل:

دانش‌آموختۀ دانشگاه هامبورگ و بيمارستان دانشگاهی اپندورف (Universitätsklinikum Eppendorf) و دانشگاه‌های تهران و شهيد بهشتی.

 

انیستیتو:

عضو Psychoanalytisches Kolleg کالج روان‌کاوی آلمان.

 

موقعیت‌های شغلی:

مدرس و ناظربالینی پیشین دوره‌های ارشد و دکترای تخصصی گروه روان‌شناسی بالینی، استاد راهنما، مشاور و داور پایان‌نامه‌های ارشد و دکترای تخصصی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.

عضو گروه واژه‌گزینی روان‌شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و همکاری در تالیف هزار واژه روان‌شناسی، هزار واژه پزشکی و فرهنگ جامع زبان فارسی، عضو موسس مرکز خدمات روان‌شناختی سیاووشان، دبیر علمی فصلنامه «سخن سیاووشان».

 

برخی ترجمه‌ها:

  • فروید و دموکراسی، رویکردی بالینی (1400) پیتر ویدمر، حسین مجتهدی، فصل‌نامۀ سخن سیاووشان، شماره ‌11، صص20_26
  • روان‌کاوی پایان‌مند و ناپایان‌مند (1401) فروید زیگموند، حسین مجتهدی، فصل‌نامه‌ی سخن سیاووشان، شماره‌ی 12،  صص 7_37
  • پرورژن از منظر رانه‌های من (1402) پیتر ویدمر، ترجمۀ حسین مجتهدی، منتشر شده در وبسایت سیاووشان.
  • مقاله صد سالگی آنسوی اصل لذت (1402) پیتر ویدمر، ترجمۀ حسین مجتهدی، در کتاب (مجموعه مقالات) «صدسالگی آنسوی اصل لذت»، تهران: موسسه آبی پارسی و سیاووشان.

 

برخی همکاری در ترجمه‌ها:

  • ساخت‌دهی‌ها در روان‌کاوی (1399) زیگموند فروید، علی فولادین، حسین مجتهدی، تهران: موسسه آبی پارسی و سیاووشان.
  • ضمیر ناآگاه (1401) زیگموند فروید، ترجمۀ علی فولادین، آرین مرادزاده، حسین مجتهدی، تهران: انتشارات پژواک و هنر اندیشه، چاپ چهارم.
  • هنر تعبیر در روان‌کاوی (1401) مای وگنر، ترجمه سهیلا کیانی، حسین مجتهدی، فصلنامه سخن سیاووشان، شماره 12، صص 69-82.
  • تکرار یک مفهوم اساسی روان‌کاوانه (1401) کریستین کلویی، ترجمه سهیلا کیانی، حسین مجتهدی، فصل‌نامۀ سخن سیاووشان، شماره 12، صص 107_115.
  • بدن-درد (1401) یوحنا ونمان، ترجمه سهیلا کیانی، حسین مجتهدی، فصل نامۀ سخن سیاووشان، شماره ‌12، صص116_124.

برخی مقالات و تألیفات:

  • مجتهدی، حسین (1394) به تحریر کارگاه خیال (نگاهی به کتاب “با مادرم همراه”، نوشته سیمین بهبهانی، از چشم انداز روان کاوی باز خوانی “رستم و سهراب” با تصحیح و شرح جلال خالقی مطلق، از دیدگاه روان‌کاوی، فصل‌نامۀ سخن سیاووشان، شماره‌ 1، صص 10_14.
  • مجتهدی، حسین (1395) تحلیل فیلم “سایه روشن” از چشم‌انداز روان‌کاوی، فصل‌نامۀ سخن سیاووشان، شماره‌ 2، صص 127_ 134.
  • مجتهدی، حسین (1396) نگاهی روان‌کاوانه به اسطوره سیاوخش، فصل‌نامۀ سخن سیاووشان، شماره‌ 3، صص 10_24.
  • مجتهدی، حسین (1396) سه گفتار روان‌پژوهانه پیرامون شعر افشین یداللهی، فصل‌نامۀ سخن سیاووشان، شماره‌ 4، صص 108_113.
  • مجتهدی، حسین (1397) رویا و نقد ادبی، فصل‌نامۀ سخن سیاووشان، شماره‌ 6، صص 43_47.
  • مجتهدی، حسین (1400) برادری کشته می‌شود، فصل‌نامۀ سخن سیاووشان، شماره‌ 11، صص 139_143.
  • مجتهدی، حسین (1401) دستی در درمان، فصل‌نامۀ سخن سیاووشان، شماره‌ 12، صص 207_211.
  • مجتهدی، حسین (۱۳۹۹) کرونا و عبور از تروما، مقاله منتشره در کتاب «در آمدی بر تاریخ کرونا و بیماری‌های همه‌گیر»، ویراستاران: داریوش رحمانیان و زهرا حاتمی، تهران: نشر خاموش.
  • مجتهدی، حسین (۱۳۹۶) نگاهی انتقادی به برخی آثار پیرامون خویش‌کاوی ایرانیان از منظر روان‌پژوهی، مقاله منتشره در کتاب “خویش‌کاوی ایرانیان در دوران مدرن”.
  • مجتهدی، حسین (۱۳۹۲) تاریخ و روانکاوی، با همکاری مینا الهامی‌اصل، مقاله منتشره در کتاب «تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای»، تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
  • گفتگوی محسن آزموده با حسین مجتهدی (1400) سنگ بنای خانه‌ای برای بشریتی دانا و رها از بند (روان‌پژوهی و مطالعات بینا‌رشته‌ای)، روزنامه اعتماد، شماره 4901.
  • گفتگوی محسن آزموده با حسین مجتهدی (1400) سرانجام حافظه تسلیم می‌شود، نشریه کرگدن شماره 139.
  • گفتگوی علی هداوند با حسین مجتهدی (1401) ایدۀ «قهرمان»، تولد تا رشد، مجلۀ فرهنگی و هنری طبل، شمارۀ 10.
  • مجتهدی، حسین (1397) در سايه‌سار يك بُتواره (نگاهي به پدرسالاري ايراني از منظر روان كاوي)، نشریه فرهنگ امروز، شماره ٢٢.

 

  • – ANRISS, (2016), (RISS: Zeitschrift für Psychoanalyse (Freud – Lacan)), Zwei Editorials: Peter Widmer & Hossein Modjtahedi.
  • – Modjtahedi, Hossein, (2016), Analyse der Phantasie in den Gedichten von Hafiz aus psychoanalytischer Sicht, ANRISS.
  • – Zur gesellschaftlichen Position des Psychoanalytikers in der sozialen Krise, (2022), Vortrag beim psychoanalytischen Kolleg, Berlin.

 

برخی لینک‌های مرتبط:

 

گفتگوی محسن آزموده با حسین مجتهدی (1400) سنگ بنای خانه‌ای برای بشریتی دانا و رها از بند (روان‌پژوهی و مطالعات بینا‌رشته‌ای)، وبسایت شهر کتاب.

http://old.bookcity.org/detail/24489/root/speak

همگرایی تاریخ و روانکاوی، وبسایت سیاووشان.

https://siavoushan.ir/%d9%87%d9%85%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%da%a9%d8%a7%d9%88%db%8c/

گفت و گو با حسین مجتهدی در خصوص ارتباط تاریخ و روانکاوی، (1394) وبسایت دائره المعارف بزرگ اسلامی، وبسایت فرهنگ امروز.

https://www.cgie.org.ir/fa/news/83489/%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88-%DA%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7%D9%88%DB%8C

نگاهی روان کاوانه به اسطوره سیاوخش (1396) وبسایت دائره المعارف بزرگ اسلامی و وبسایت فرهنگ امروز.

https://www.cgie.org.ir/fa/news/213090/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%80%D9%80%D9%80%D9%80%D9%80%D9%80%D9%80%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%B7%D9%88%D8%B1%D9%87%E2%80%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%88%D8%AE%D9%80%D9%80%D9%80%D8%B4—%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C

رویا و نقد ادبی (1399) وبسایت فرهنگ امروز.

https://www.farhangemrooz.com/news/64104/%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C

برادری کشته می‌شود (1401) وبسایت فرهنگ امروز.

https://www.farhangemrooz.com/news/65471/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

نگاهی روان‌کاوانه به کتاب رستم وسهراب (1394) وبسایت انسان‌شناسی و فرهنگ، وبسایت ویستا.

https://anthropologyandculture.com/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%a7%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a8%d9%87-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%af%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d9%85/

ازدواج با فرزند‌خوانده از دیدگاه روان‌کاوی اجتماعی (1393) وبسایت انسان‌شناسی و فرهنگ.

https://anthropologyandculture.com/%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d8%a8%d8%a7-%d9%81%d8%b1%d8%b2%d9%86%d8%af-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86-%da%a9/

نگاهی به نمایشنامه هملت و باز روایت آرش دادگر از چشم‌انداز روان‌کاوی (1393) وبسایت انسان‌شناسی و فرهنگ.

https://anthropologyandculture.com/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%db%8c-%d9%87%d9%85%d9%84%d8%aa-%d9%88-%d8%a8%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%aa/