ما تغییر بسیاری از رفتار‌های که با آنها  در کشمکش هستیم را وابسته به اراده خود می‌دانیم. متعادل غذا خوردن و پرخوری نکردن، کنترل داشتن در مصرف سیگار، مرتب ورزش کردن و حتی به تعویق نینداختن کارها و جلوگیری از اهمال کاری1.

واژه اراده از جمله واژه‌‌های رازآلودی است که از نظر بسیاری، کلید حل تمام گرفتاری های رفتاری ما است.

در مطالعه ای که انجمن روانشناسی امریکا در سال 2011 انجام داده بود 21% از شرکت کنندگان مانع شماره 1 در  تغییر در سبک زندگی خود را نقص در اراده دانستند و به همین دلیل، که آنها اراده خود را معیوب می­دیدند همیشه نسبت به انتخاب‌های خود احساس ناکامل بودن می‌کردند.

بسیار دیگری از شرکت کنندگان در نظر سنجی اعلام کردند که می‌توانند اراده خود را تقویت کنند اما این واقعیت مهمی است که اراده به خودی خود رشد نمی‌کند.

اما افراد چگونه با وسوسه2ها مواجه می‌شوند و از پس آن بر می‌آیند.

 متن حاضر درک ما تا اکنون از مفهموم اراده و خود کنترلی می‌باشد.

کمبود اراده تنها دلیل برای عدم دستیابی به خواسته های ما نیست. روی بومیستر((Roy Baumeister)) پژوهشگر اراده و متخصص روانشناس در دانشگاه فلوریدا معتقد است که برای دستیابی به خواسته ها 3 مولفه ضروری است :

  1. ساختن انگیزه و داشتن هدف،
  2.  بتوانیم رفتار خود را در جهت دستیابی به هدف کنترل کنیم
  3. قدرت اراده

تفاوتی در نوع هدف نیست چه هدف ما کاهش وزن و چه کاهش زمان وقت گذراندن در اینستاگرام باشد.

در اصل، اراده توانایی مقاومت در برابر وسوسه‌های کوتاه مدت برای دستیابی به اهداف بلند مدت است.

در پژوهشی که مارتین سلیگمن((Martin Seligman)) و آنجلا داکورث((Angela Duckworth)) در دانشگاه پنسیلوانیا((University of Pennsylvania)) بر روی دانش آموزان کلاس هشتم داشتند، متوجه شدند که مولفه خود کنترلی3 و خود نظم دهی((Self-discipline)) اولین مولفه پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان حتی بالاتر از هوشبهر((IQ )) آنها بود. در این پژوهش از دانش آموزان خواسته شد تا انتخاب کنند که بعد از پایان تکلیف‌های خود 1 دلار دریافت کنند و یا صبر کنند و در آخر هفته برای هر تکلیف 2 دلار دریافت کنند. در انتهای پژوهش و در طی مطالعات طولی (مطالعاتی که در طی زمان نتایج آن در سال‌های بعد مورد مطالعه قرار می‌گیرد) مشخص شد که دانش آموزانی که دریافت 2 دلار در آخر هفته را انتخاب کرده بودن افراد موفق‌تری در زمینه تحصیلی خود بودند.

همچنین دانش آموزانی که نمره خودانضباطی((Self-discipline)) بالایی  به خود دادند بیشتر در یک شرایط رقابتی قرار می‌گرفتند و عموما نتایج بهتری را در مدرسه کسب کرده بودند و به این ترتیب پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که نمره بالا در خود نظم دهی پیش بینی کننده قوی تری از بهره هوشی برای موفقیت‌های آینده تحصیلی می‌باشد.

در پژوهش دیگری جون تانگنی((June Tangney )) از دانشگاه جورج میسون((George Mason University)) نشان دادن که دانشجویان کارشناسی که نمره بالاتری در خود نظم دهی داشتند اعتماد به نفس بالا همراه با روابط عاطفی مناسبی را داشتند و  میزان بسیار کمتری پرخوری و همچنین مصرف الکل را داشتند.

تری مووفیت((Terrie Moffitt)) پژوهشگر دانشگاه دوک((Duke University)) در پژوهشی طولی بر روی یک گروه 1000 نفری از بدو تولد تا 32 سالگی در نیوزیلند نشان داد، افرادی که در دوران کودکی از خود کنترلی بالایی برخوردار بودند (همانطور که توسط معلمان ، والدین و خود فرزندان گزارش شده بود) در بزرگسالی با سلامت جسمی و روانی بیشتر ، مشکلات سوء مصرف مواد و محکومیت های جنایی کمتر و در رفتارهای مالی خود درایت بیشتری داشتند و از امنیت مالی بالاتری برخوردار بودند. (برای خواندن تقویت خود کنترل گری اینجا را کلکیک کنید)

تعریف اراده چیست؟

  • اراده به توانایی برای به تاخیر انداختن احساس رضایت، مقاومت در برابر وسوسه‌ها برای کسب لذت‌های کوتاه مدت در مقابل دستیابی به اهداف بلند مدت تعریف می‌شود.
  • همچنین توانایی در نپرداختن به افکار ناخواسته.
  • توانایی استفاده رفتاری و آگاهانه از  یک سیستم شناختی خنک کننده((“cool” cognitive system)) به جای  یک سیستم هیجانی داغ((“hot” emotional system )). (هنگامی که نیاز و یا درخواستی برای ما بوجود می‌آید سیستم عصبی ما دچار برانگیختگی برای دستیابی به ارضای خواسته می‌شود و این حالت تجربه ای هیجانی برانگیختگی است که در این جمله آن را بعنوان سیستم  داغ هیجانی معرفی شده است و سیستم خنک کننده شناختی به معنی افکار و رفتارهایی است که از هیجان زدگی کم می کند و موجب می‌شود تا فرد با تحلیل سود و زیان بتواند منافع بلند مدت رفتار خود را در نظر بگیرد)
  • توانایی تنظیم آگاهانه خود به سمت هدفی که تعیین می‌شود.
  • باور به این موضوع که ظرفیت و منابع محدود هستند و استفاده نامناسب از ظرفیت‌ها و بی توجهی به خود باعث تهی شدن ظرفیت اراده می‌شود.

منبع: انجمن روانشناسی امریکا

https://www.apa.org/topics/personality/willpower

ترجمه حاضر کاملا وفادار به متن نبوده و برای فهم و مطالعه آسان و جهت انتقال راحت تر مفهوم در قسمت هایی تغییر داده شده است.



  1. Procrastination []
  2. Temptation []
  3. Self-control []