علی هداوند

اسفند ۲۵, ۱۴۰۰

اخلاقیات را نفرتِ جاودانه آفریده است!

شرحی بر تبارشناسیِ اخلاقِ نیچه فردریش نیچه در جستارِ نخستِ کتابِ تبارشناسی اخلاق سعی دارد به نقادیِ مفهومِ متافیزیکی و تاریخ‌زدوده‌ی «خیر و شر» بپردازد و […]
بهمن ۲۸, ۱۴۰۰

آیا شهامت خروج از نابالغی را داریم؟

مروری بر مقاله‌ی «روشنگری چیست» ایمانوئل کانت کانت به شیوه‌ای جدلی نخستین سطر از مقاله‌اش را اینگونه آغاز می‌کند: «روشن‌نگری، خروج آدمی است از نابالغیِ به […]
بهمن ۲۷, ۱۴۰۰

خودکشی زنان زاگرس؛ یک نگاه انتقادی

چندی پیش اردشیر بهرامی، نویسنده‌ی کتاب «فرهنگ، توسعه و خودکشی در غرب ایران» در گفتگویی اعلام کرد که زنان در ایران بیش از زنان سایر کشور‌ها […]
بهمن ۲۷, ۱۴۰۰

مارسل پروست و سیاستِ نوشتار

بسیار شنیده‌ایم که هنر باید بازتاب‌دهنده‌ی واقعیت باشد و چیز‌ها را به همان شکلی که در جای خود مستقر شده‌اند بازنمایی کند، اما آیا هنر می‌تواند […]
بهمن ۲۶, ۱۴۰۰

کاوه گلستان و عکس‌هایی که به ما می‌نگرند

یک تصویر یا یک عکس چگونه می‌تواند تاریخِ رنج را روایت کند؟ چه نسبتی با حافظه برقرار می‌کند و از جانِ بینندگانش چه می‌خواهد؟ شارل بودلر، […]
بهمن ۲۶, ۱۴۰۰

مارسل پروست و «جبر تکرار»

مارسل پروست در پاره‌ای از شاهکار جاودانه‌ی خود، «در جستجوی زمان از دست رفته» توصیفی چشم‌گیر از حالتِ روانیِ «وسواس»‌‌ ارائه می‌دهد که در منتهادرجه‌ی شکوه […]
بهمن ۲۶, ۱۴۰۰

آیا سلبریتی‌ها می‌توانند سخن بگویند؟

آیا «سلبریتی»‌‌ها علی‌رغم همه‌ی سر‌و‌صدایی که در رسانه‌های توده‌ای و حتی در واقعیت غیر‌رسانه‌ای دارند، می‌توانند به عنوان یک سوژه‌‌ی خودآیین، سخن بگویند؟ می‌توان پدیده‌ی متأخرِ […]
بهمن ۲۶, ۱۴۰۰

کارگران و میلِ طبقاتی

علی هداوند در دانش روان‌کاوی پرسشی بنیادین از هدف نهایی روان‌کاوی وجود دارد که منجر به ایرادِ پاسخ‌های پُر‌مناقشه‌ای شده است. آیا کار‌ویژه‌ی روان‌کاوی کمک به […]
preloader